Lain Dulu Lain Sekarang

Saya cuma nak berkongsi cerita & pengalaman sendiri sebab dah banyak kali sebenarnya orang menegur bila nampak kulit wajah saya dah lain daripada dulu. Sejak dulu saya memang ada masalah kulit, selain daripada berminyak jerawat juga mudah sangat datang 'bertandang'. Saya pula yang jenis malas nak menjaga muka, kalau boleh nak guna produk yang seringkas mungkin, tonyoh 2, 3 kali pastu siap! Sebab tu dulu bukan setakat jerawat penuh muka tapi kulit pula jadi tidak sekata bahkan wajah saya memang agak hitam/kusam sewaktu bersekolah dulu.

Bila saya pulang dari UK tahun 2007, waktu tu kulit muka saya rosak teruk (boleh dilihat dengan jelas seperti dalam gambar), kulit menjadi terlalu kering & kadang2 berminyak, jerawat pula jangan cakaplah, memang kulit saya mengelupas teruk waktu tu, pakai bedak compact pun tak boleh sebab tak nak menambahkan lagi kerosakkan yang sedia ada. Jadi masa tu memang nekad nak cari produk yang berasaskan organik. Kebetulan seminggu selepas kembali ke tanahair saya pergi ke salah satu event di KLCC, disitu saya telah ditegur oleh seorang wanita cina yang meminta saya untuk membuat ujian keatas kulit wajah, memang dapat lihat dengan jelas sel2 kulit yang telah rosak! Waktu tu tanpa banyak soal jawab saya terus membeli produk tersebut & menjadi ahli sehingga kini.

Seminggu pertama menggunakan produk melilea saya dapat merasai perubahan pada kulit wajah, sebab saya ni kalau menggunakan sesuatu produk nak nampakkan kesannya secepat mungkin, jadi memang berbaloilah membeli produk ni waktu tu sebab dah menampakkan sedikit perubahan. Masuk sebulan yang pertama manager di tempat saya menegur kulit saya nampak lebih segar dari dulu, waktu tu saya nekad tak mahu menggunakan produk lain kerana saya telah menemui produk yang sesuai untuk kulit saya. Setelah 3 tahun menggunakannya saya sangat2 berpuashati! Sejak itu juga saya sudah tidak perlu bersusah payah membeli bedak compact ataupun bersolek berjam2 didepan cermin. Bagi orang yang malas ataupun tak suka berbedak seperti saya, produk melilea ni sangat sesuai untuk anda, cubalah.

Pendapat orang lain saya tidak tahu tapi pada saya wajah kita adalah pemberian Allah taala yang dipinjamkan kepada kita untuk sementara, jika tidak dipelihara dengan baik seolah kita tidak menghargai pemberian-Nya pula. Memang ada diantara kita yang tidak suka bersolek pun, tidak mengapa sebab bersolek pun bukannya wajib, tapi kesihatan kulit yang harus dipelihara. Kulit yang cantik & wajah yang cantik menawan adalah 2 perkara yang berbeza. Tidak suka bersolek tidak bermakna kita tidak perlu ambil pusing dengan kesihatan kulit wajah sendiri, sebagai seorang wanita mahu atau tidak tetap kena jaga. Bak kata Shermaine (orang yang bertanggungjawab memperkenalkan produk melilea pada saya) 'Dalam dunia ni tidak ada wanita yang tidak cantik kecuali wanita yang malas'! Jadi pilih sendiri kita dikalangan wanita yang mana satu :-D
Nota : teringat kisah 2 orang wanita tua berketurunan cina menegur saya, 'haiyaaa amoi lu punya kulit muka sangat cantik...memang lengloi...' masa tu kembang buntot sekejap..hehehe

0 comments: