Alahaiii perempuan...

Malam kelmarin saya menonton rancangan bual bicara 'The Oprah Winfrey Show', kebetulan topik yang dibincangkan menarik perhatian saya. Kisahnya tentang seorang wanita yang berusia 41 tahun tapi masih tidak punya pasangan hidup. Memandangkan mereka disana mengamalkan sikap terbuka maka si wanita ini tidak kisah hal peribadinya dibincangkan secara langsung dikaca tv & disaksikan oleh berjuta2 penonton di seluruh dunia.

Si wanita ini seperti sudah berputus asa mencari pasangan hidup kerana merasakan seolah2 putera impiannya itu masih tidak kunjung tiba sehingga terpaksa 'dibantu' pula oleh Oprah & teman2nya, Nate Berkus & Patti Stranger (millionaire matchmaker). Apabila si gadis ini bertemu dengan Nate berbagai soalan yang diajukan untuk mencari punca mengapa dia masih belum mempunyai pasangan hidup. Apabila ditanya bagaimanakah lelaki impiannya, haaaaa tu dia sekali berjela2 kriteria yang dia inginkan yang perlu ada pada seseorang lelaki. Salah satu perkara yang dia tidak boleh terima tentang lelaki adalah apabila melihat lelaki minum menggunakan straw! katanya lelaki akan kelihatan tidak macho jika menggunakannya. Saya kasihankan wanita ini, dia terlalu inginkan kesempurnaan sehingga dia sendiri tidak sedar yang dia pun tidak sempurna mana! Dia tidak tergolong didalam wanita yang cantik & tidak juga hodoh, tidak terlalu kaya tapi tidak juga miskin. Dia punya kerjaya yang baik, mungkin kerana itu dia merasakan bahawa dia patut memiliki lelaki yang sempurna sebagai pasangan hidupnya.

Hendak tahu apa jawapan yang diberikan oleh mereka? Dia perlu berhenti bermimpi kerana lelaki idamannya itu sebenarnya TIDAK pernah wujud dalam dunia! Saya rasa dia tidak perlu memalukan diri sendiri dihadapan jutaan penonton untuk mendengar jawapan dari mereka semua kerana saya juga akan memberikan jawapan yang sama (kerana saya pernah memberi jawapan begini pada seseorang) atau barangkali dia berfikir jika dia keluar dikaca tv mungkin ada ramai lelaki yang akan cuba memikatnya selepas ini. Saya kasihankan wanita ini kerana tidak berpijak dibumi yang nyata, inginkan belaian seorang lelaki tetapi harus menepati ciri2 impiannya, wahai saudari agak2nya saudari duduk di planet mana ye? Saudari sedar tak umur saudari tu berapa tahun? Barangkali dia terlalu banyak berkhayal ataupun hanya duduk didalam dunia fantasinya.

Nate & Patti berusaha menemukan si gadis ini dengan seorang jejaka yang juga sedang mencari pasangan hidup. Dipendekkan cerita mereka berdua dipertemukan di sebuah restoran sambil diperhatikan oleh Nate & Patti melalui kamera yang telah dipasang di restoran tersebut. Apabila si wanita ini bertemu dengan si jejaka, maka mulalah babak2 yang memeningkan. Si gadis ni terlalu banyak bercakap sehingga tidak memberi peluang langsung pada si jejaka untuk bersuara sehingga menimbulkan kebosanan bukan setakat diwajah jejaka tu bahkan wajah Nate & Patti yang sedang menyaksikan melalui kamera yang tersembunyi. Si wanita ini bercerita betapa dia sanggup berpindah dari suatu tempat ke suatu tempat sehingga berjaya menemui lelaki idamannya, tidakkah kelihatan seperti dia sedang terdesak? Itu belum lagi dengan gelagat si wanita yang tiba2 bertukar menjadi manja, alahai...wahai saudari kalau dia inginkan yang manja meliuk lintok dah tentu dia mencari seseorang yang jauh lebih muda dari saudari sebab orang tua2 ni kalau merengek atau merajuk tak kena tempat memang nampak buruk. Kasihan tak? Maaflah ini bukan sekadar pendapat saya bahkan Patti juga menasihati perkara yang sama.

Kalau saya sebagai seorang lelaki sudah pasti saya inginkan wanita yang matang bersama saya tetapi jika umur saja yang matang tapi perangai pula masih kebudak2kan lebih baik saya memilih yang jauh lebih muda yang dah tentu lebih bergetah, bukan ke? Si gadis ini juga lebih berminat pada lelaki yang lebih muda darinya. Sekali lagi saya kasihankan dia! Berapa ramai lelaki muda yang sukakan wanita yang lebih tua? Tua & matang adalah dua perkara berbeza kerana umur tidak menjanjikan sejauh mana tahap kematangan seseorang. Wahai saudari, kalau saudari inginkan yang muda & handsome dia juga inginkan gadis yang muda & cantik. Jadi bukalah mata & hati sendiri, kalau tidak pun mengadaplah dihadapan cermin tu lama2 dah renungkanlah diri sendiri. Kalau tidak temui jawapannya bolehlah dihantukkan kepala saudari pada cermin tadi :-p

Dipendekkan cerita lagi si gadis tadi masih tidak bertemu jodoh lagi kerana merasakan tiada lelaki yang mampu mendampinginya. Dia juga mahukan lelaki yang begitu tergila2kannya, erk...! (saudari ni Kim Kardashian ke?). Alamatnya sampai kiamatlah dia menunggu lelaki sempurna yang dicari2nya tu. Ingatlah wang yang banyak sekalipun belum tentu dapat menjamin kita memiliki jejaka idaman kita tu. Memanglah setiap daripada kita mempunyai keinginan untuk memiliki lelaki yang mampu memenuhi kriteria yang kita inginkan tetapi harus diingat bahawa kita pun bukan muda lagi, tapi tidak juga sampai main kebas asal boleh je janji dapat kawin! Bila bercinta jadilah diri sendiri, tidak perlulah nak berlagak manja, bertutur sopan ala2 liuk lintok sedangkan satu dunia tahu anda bukan jenis begitu, lagipun takut nanti bila dah kawin keluar segala perangai molek sampai laki pun cabut lari walhal kawin pun belum sampai setahun lagi. Lepas tu kalau ye pun kita sukakan dia janganlah ditonjolkan sangat seolah2 kita terdesak inginkan dia, ingat dia tak rasa rimas ke? Kalau saya jadi lelaki pun saya angkat kaki tinggalkan dia, huh.. rimasnya! Jadi pesanan buat semua wanita yang sekapal dengannya diluar sana 'be yourself'! Jodoh akan tiba juga nanti & kita harus redha dengan apa yang telah dijanjikan oleh-Nya buat kita. Berapa kekayaan atau tahap ke'hensem'annya tidak menjaminkan kita akan hidup bahagia dengannya, tapi kalau dapat yang kaya, hensem & baik tingkah laku itu adalah bonus. (kalau ada pun mungkin bukan untuk kita). Wallahualam.

Nota : letih nak layan orang2 tua yang lupa diri bila bercinta, patutlah orang selalu berkata orang tua bila bercinta memang buruk!

0 comments: