Kisahku & Awie

Sepanjang minggu ni saya asyik melayan lagu2 dendangan Search & Wings sebelum menyaksikan konsert Double Trouble hari sabtu nanti...huh! bila mendengar lagu2 nyanyian mereka teringat kembali kenangan sewaktu zaman 'rock kapak' dulu! Sejak dari zaman sekolah saya meminati kumpulan Wings kerana setiap hari jiran disebelah rumah arwah atuk (masa tu saya bersekolah di Perak) asyik putar kaset Wings hampir setiap hari sampai saya pun dah boleh hafal lagu2 nyanyian mereka! Waktu zaman sekolah dulu manalah mampu nak beli kaset, apatah lagi nak pergi tengok konsert, ehhh...jangankan konsert2 besar, nak pergi tengok artis menyanyi kat fun fair pun tak merasa waktu tu, walhal bayaran masuk fun fair tu tak sampai pun RM10. Tapi sebab duit belanja arwah atuk pegang sudahnya berputih mata saja bila tengok kawan2 dapat pergi tengok Wings menyanyi kat fun fair masa tu! Sakit hati sungguh! Lebih sakit hati pakcik saya pula bersungguh bercerita betapa bestnya dapat tengok Awie & Wings beraksi, sebab dia tahu yang saya memang tergila2kan Awie waktu tu...huh..kenangan..kenangan...

Sewaktu di tingkatan 5 saya berpindah ke sebuah sekolah di Bentong Pahang, kebetulan salah seorang teman saya turut meminati Awie, setiap hari topik kami berkenaan dengan Awie & Wings saja...huh gila sungguh! Apa saja cerita berkenaan Awie memang kami tahu bahkan lebih hebat menghafal kisah2nya daripada menghafal buku2 untuk SPM! hahaha....Waktu tu setiap peristiwa yang berlaku pada Awie memang saya ambil tahu, daripada kisah percintaannya yang tak menjadi bersama Watie sehingga dijadikan sebagai sebuah filem, kisah Awie ditangkap khalwat bersama Dangsuria, tarikh Awie kemalangan bahkan no flat motor Harley Davidson Awie dulu pun saya tahu! Memang obses sangat2 dengan Awie dulu, rasa bodoh pun ada! :-D

Kalau bercerita tentang poster2 Awie dahulu, hmmm...jangan cakaplah semuanya saya ada sampaikan kalau saya terlalu sukakan gambar2 Awie dimajalah saya akan melanggan dua buah majalah yang sama sekaligus sebab satu daripadanya untuk digunting & dilekatkan didalam file saya! Tampal2 didinding memang saya tidak suka, lagipun kalau mak bonda saya tahu memang kena membebel 24 jam. Tapi nak dijadikan cerita waktu saya tinggal di asrama untuk seketika sebagai persiapan untuk mengambil SPM, entah macamana sewaktu pulang bercuti baru saya perasan majalah yang saya kumpulkan sejak bertahun lamanya tentang Awie telah habis dibakar oleh mak bonda. Sakitnya hati!!!! Nak tanya memang tak berani sebab saya memang tahu yang mak bonda tak suka bila mendapat tahu saya meminati mana2 artis terutamanya Awie! Bila ingat2 balik rasa nak ketawa pun ada dibuatnya melihatkan karenah mak bonda, macamlah saya ni memuja Awie sehingga lupa diri. Bahkan setiap kali Awie membuat persembahan di tv pun mak bonda asyik memerli saya 'tengok tu dok terkinja2 berambut panjang macam setan'! Adoilaaa mak bonda oiii apalah salah Awie tu pada mak? kadang2 rasa macam saya ni 'Watie' yang Awie puja2kan dahulu, percintaan bersama si gadis yang mendapat tentangan hebat dari keluarga terutamanya si ibu...hahaha...cuma bezanya saya tak bercinta dengan dia!

Apabila masuk ke tingkatan 6 dapat pula peluang bersekolah di KL, apa lagi seronok tak terhingga sebab saya rasa seolah Awie 'semakin dekat' dengan saya. Apabila mendapat tahu Awie akan muncul di panggung Odeon untuk mempromosikan filem 'Sembilu' saya ajak Harny menemani saya, mana tahu bila nampak Awie nanti tiba2 terkejut beruk sampai pengsan sekurang2nya cik Harny boleh 'angkut' saya pulang...hahaha...bila Awie muncul waktu tu memang tak terkata apa2, saya dapat melihat dengan jelas & berdiri mengadap betul2 depan Awie. Entah macamana secara spontan saya memberi isyarat untuk bergambar dengannya & dia menganggukkan kepala, yahooooo!!!!!! Sayalah orang pertama yang dapat bergambar dengannya waktu tu, selepas berposing saya & Harny terus bergegas ke bus stop sebab takut nanti tertinggal bas mini...hahaha...Seronoknya sampai keesokkan hari sewaktu pergi ke sekolah saya tersenyum seorang diri sambil membawa gambar2 bersama Awie & diari yang ditandatangani olehnya...hehehe...huh, bangga ooo dapat tunjukkan kat member2 dalam kelas! hahaha

Bila bekerja minat tu masih ada cuma tak segila dahulu. Sewaktu saya bekerja di Segambut hampir setiap minggu dapat melihat kereta mercedez merah Awie yang diletakkan dihadapan pejabat BMG. Bila ingat2 balik saya rasa kalaulah saya nampak Awie waktu itu & saya masih tergila2kannya seperti waktu saya bersekolah dahulu mungkin saya akan bertenggek dihadapan pejabat BMG tu sambil menunggu Awie!....hahaha...tapi bila dah tua2 ni jumpa Awie kat luar masa tengah bershopping barang dapur pun saya tak tergamak nak tegur dia. Jadi bila terkenang kembali cerita2 lama dulu rasa bangang pun ada tapi itu semua sudah menjadi kenangan.

Bila berpeluang untuk menyaksikan Konsert Double Trouble saya rasa happy sangat sebab sepanjang hidup saya memang tak pernah menonton konsert rock secara live sebab dari dulu saya memang tidak suka berasak2 didalam stadium, tapi memandangkan ini mungkin kemunculan terakhir Search & Wings diatas satu pentas jadi saya pergi juga! Oh...dulu saya kurang meminati Search kerana Wings pernah kalah ditangan Search sewaktu juara lagu tahun 89 gara2 lagu Isabella yang tengah meletup meskipun persembahan Wings lebih hebat waktu tu! hehehe...apa pun saya memang tabik dengan kedua2 kumpulan ini kerana masih bertahan sehingga kini!

Nota : Rock kapak paling best! Rock sekarang rock meleleh...errr rock ke tu??


0 comments: