Singapore Trip - part 1

Sepanjang saya ke Singapura jarang2 saya dapat bershopping dek kerana tuntutan kerja. Ada ketika saya hanya berada disana selama sehari semalam sahaja. Esok pagi harus berada di KL semula. Jadi bila dapat peluang untuk ke luar saya terus memilih Singapura walaupun pada awalnya saya harus ke negara lain.

Memandangkan saya punya kesempatan waktu untuk berjalan2 kali ini maka saya menggunakannya sebaik mungkin. Memang sejak dahulu setiap kali ke sana saya lebih suka memilih untuk menaiki bas kerana saya sukakan pemandangan kotanya yang bersih sebaik melepasi imigresen Singapura.

Sebaik tiba di hotel yang terletak di Dickson Road saya dan teman meneruskan aktiviti 'cuci mata & poket' di Bugis Junction kerana terletak tidak jauh dari hotel penginapan kami. Jauh tak jauh terkehel jugalah berjalan kaki ke sana ke mari kerana tersilap jalan. Tapi yang penting apa yang dihajati tercapai sudah!


Hari kedua saya perlu berada Di Changi Exhibition Centre untuk Aerospace show, memang itulah agenda paling utama saya ke mari. Menurut kata Angah LIMA di Langkawi lebih seronok sebab persembahan Air Shownya yang menarik. Memang Air Show tempoh hari kurang menarik tapi untuk bahagian exhibition memang superb sebab mereka punya budget yang besar.

Ini kali kedua saya ke Aerospace Show di Singapura, rasanya sewaktu pergi kali pertama dahulu lebih hebat lagi. Mungkin penyertaan dari negara2 luar agak terhad tambahan pula ekonomi yang tidak berapa baik maka tidak ramai yang sanggup berhabisan wang mencantikkan booth masing2 yang memakan masa beberapa hari cuma.

Setiap kali menghadiri mana2 event di Singapura rasanya jarang sekali saya pulang tanpa rasa puashati. Kalau dibandingkan event di KL rasanya kita masih ketinggalan dari banyak sudut. Tambahan pula kemahuan orang kita yang selalu 'mahukan yang cantik tapi harga yang murah'! Belilah apa saja realitinya orang kita memang begitu! Maaf cakaplah, kalau kita mahukan yang cantik haruslah dibayar dengan ganjaran yang sepatutnya!

Ada masanya kita sebagai designer pun sampai nak pecah kepala fikirkan sesuatu yang tidak boleh diterima dek akal. Ibaratnya mahu memiliki kereta ferrari tapi budgetnya cuma mampu memiliki kenari, fikir2kan lah....
Nota : ke negara mana pula kita selepas ini :-)

0 comments: