KL - Cairo

Assalamualaikum...maaf kerana mengambil masa agak lama untuk meng'update' blog saya. Sebaik kembali ke tanahair kesihatan pula kurang mengizinkan, tambahan pula harus menyusun kembali gambar2 yang ratusan banyaknya & membuka kembali catatan sepanjang perjalanan saya ke sana, ahhh...terlalu banyak yang ingin dikongsikan..perjalanan ini adalah antara kenangan terindah yang pernah mewarnai hidup saya selama ini.

Saya berangkat dari KLIA menaiki pesawat Egypt Air pada 3hb jun jam 1.30am yang lalu bersama mak bonda untuk menunaikan ibadah umrah. Meskipun telah dirancang sejak awal tahun lalu namun disebabkan kesibukkan & masalah yang tidak dapat dielakkan akhirnya hajat saya untuk menunaikan umrah tercapai juga pada tahun ini, syukur alhamdulillah.

Meskipun ada teman2 yang menawarkan diri untuk menghantar saya ke KLIA tapi terpaksa ditolak dengan baik kerana saya tidak mahu 'pergi' dalam keadaan sayu apabila melihat mereka2 yang sanggup bersusah payah menemani saya, cukuplah sekadar ahli keluarga & sepupu sepapat yang terdekat sahaja, lagipun pemergian saya tidak lama & bukannya untuk berjihad atau berjuang dimedan perang :-)
Penerbangan dari KLIA ke Cairo mengambil masa selama 10 jam. Memandangkan kami berlepas di waktu malam jadi penerbangan yang panjang itu hanya disulami mimpi2 yang indah sepanjang perjalanan. Kalau terjaga pun hanya disebabkan oleh bau makanan yang semakin menghampiri sehingga menusuk ke rongga hidung! Meski badan terasa letih & mata pula sukar untuk dibuka tapi perut tetap mahu diisi :-D

Saya & rombongan seramai 30 orang selamat tiba di Cairo pada jam 6.30 pagi waktu tempatan (kira2 jam 11.30 pagi waktu Malaysia). Selesai segala urusan di airport kami terus bertolak ke Dewan Malaysia Abbasiah dimana ramai pelajar2 Malaysia di Universiti Al Azhar tinggal berdekatan disini.

Makanan yang dihidangkan pada hari tersebut adalah nasi lemak, tapi janganlah mengharapkan rasanya sesedap di Malaysia ye...dapat mengisi perut pun dah syukur alhamdulillah. Selama hari ini saya cuma membaca tentang Universiti Al Azhar di dada2 akhbar sahaja tapi kali ni saya dapat menjejakkan kaki ke sana pula.

Sewaktu menyusuri perjalanan ke Pyramid & Sphinx boleh dilihat dengan jelas bangunan2 peninggalan lama disebelah kiri kanan sepanjang jalan. Bahkan kubur2 yang dibina menyerupai sebuah kawasan perumahan juga menarik minat saya, ada diantaranya dijaga dengan baik oleh 'penjaga' yang diupah oleh golongan yang berada.

Sungai Nil yang penuh sejarah selama ni hanya dipelajari sewaktu zaman persekolahan kini terbentang luas didepan mata..

Dalam keadaan cuaca yang panas terik & badan pula yang semakin tidak selesa (kerana belum mandi) kami tiba juga di Pyramid Gyza. Memandangkan ini kali pertama menjejakkan kaki ke sana tentulah rasa teruja apabila dapat melihat pyramid di depan mata.

Walau dalam bahang perit matahari saya gagahi juga mendekati Pyramid, maklumlah bukan selalu, barangkali selepas ni belum tahu bilakah dapat kesana lagi. Meski tidak dapat memasuki Pyramid kerana kesuntukkan masa tapi hati terasa puas sekurang2nya saya pernah menjejakkan kaki walaupun hanya untuk seketika.

Sphinx pula terletak tidak jauh dari Pyramid, tetapi memandangkan keadaan yang agak panas & juga kesuntukkan masa kami cuma dapat melihat dari dalam bas sahaja. Kami tidak dapat berada lama di suatu destinasi kerana harus tiba ke destinasi lain mengikut waktu yang telah ditetapkan. (inilah salah satu sebab saya tidak suka mengikut pakej!)

Sempat pula singgah di kedai menjual pelbagai jenis minyak wangi, pemiliknya pula bukan main peramah & kelakar lagi, beliau juga merupakan sepupu kepada Al Fayed pemilik Harrods yang terkenal tu. Walaupun tak berhajat nak membeli tapi akhirnya terbeli juga beberapa botol minyak wangi. Harganya..? MasyaAllah..mahal daaa..

Sebelum sampai ke hotel kami mengisi perut di sebuah kawasan yang agak terpencil dikenali sebagai Sakara Oasis untuk makan tengahari. Makanan yang disediakan menarik belaka tapi rasanya...alahai...faham2 sajalah, manakan sama dengan lidah kita disini! Tapi ayam & daging yang dibakar panas2 tu memang sangat sedap!

Orang yang tamak memang selalu makan macam ni lah...maklum sajalah perut dah kelaparan mata pula jadi rambang tapi tekak pula tiba2 jadi tak selera apabila menjamah makanan. Tapi dek kerana terlalu kelaparan saya telan juga, lagipun tak baik dibiarkan membazir begitu, jadi saya makan juga setakat yang terdaya :-(
Selesai sahaja makan tengahari kami terus ke hotel penginapan di Cairo Khan, sebaik sahaja dapat kunci bilik, berehat dalam 10 minit terus sahaja mandi sebab dah tak boleh tahan lagi dengan badan yang berlekit disana sini, memang tak selesa sungguh rasanya! Kalau ikutkan hati masa tiba di Cairo International Airport tu lagi saya dah mengomel nak mandi! Bila dapat mandi & merehatkan diri rasa puas sangat, barulah ada mood nak meneruskan perjalanan! Waktu malam saya & mak bonda berjalan2 disekitar bazaar berdekatan hotel sahaja kerana badan pun sudah letih, esok pula mahu meneruskan perjalanan lagi! Dapat jugalah membeli serba sedikit dihari pertama ni!
Keesokkan harinya selesai sarapan pagi saya & ahli rombongan dibawa menziarahi makam Imam Al Shafi'e. Beliau adalah seorang imam mujahid yg banyak diikuti alim ulama, Wali yg soleh, seorang suku Quraisy yg amat dalam ilmu pengetahuannya, terutama mengenai hadith.
Dialah yg dimaksudkan Rasulullah SAW dgn sabdanya, "Dialah orang alim dari suku Quraisy yang ilmunya memenuhi seluruh tingkatan bumi". Ia pernah melihat Nabi SAW dan beliau memberinya sebuah neraca. Peristiwa itu ditafsirkan orang bahawa mazhabnya adalah paling adil di antara semua mazhab, dan lebih sesuai dgn sunnah.
Imam Ahmad menyatakan bahawa Syafie membahagi malam itu kepada 3 bahagian: sepertiga utk solat (ibadah) sepertiga utk ilmu dan sepertiga utk tidur. Dalam sehari semalam membaca Al-Quran satu khatam dan pada bulan Ramadan dua khatam. Semuanya itu dibacanya dalam solat. Syafie pernah berkata "Aku tidak pernah makan kenyang sejak berumur 16 tahun, kerana banyak makan itu akan memberatkan badan, mengeraskan hati, mengurangi kecerdasa, menumpulkan otak, membawa kepada tidur dan melemahkan kemahuan utk beribadah. Aku tidak pernah bersumpah seumur hidup, baik utk kebenaran mahupun tidak".
Beliau wafat pada waktu Asar, hari jumaat bulan Rejab 204 H, dan dikebumikan di Qarafah. Beberapa tahun kemudian orang hendak memindahkan jenazahnya ke Baghdad. Tetapi ketika kuburannya dibongkar, terciumlah bau yg harum dari dalamnya, sehingga pemindahan jenazahnya itu dibatalkan.
Gereja Al-Mu'allaqa merupakan tempat persembunyian Maryam & Nabi Isa, Ia berada di sebelah selatan pintu Benteng Babylonia. Di gereja ini terdapat banyak barang-barang antik yang merupakan peninggalan dari zaman abad permulaan agama Kristian.

Masjid 'Amr Bin 'Ash terletak di daerah Fustat (Misr al-Qadima, ibukota Mesir pertama), merupakan masjid pertama di Mesir sekaligus merupakan perguruan pertama yang aktif dalam menyampaikan dakwah Islam. Syukur alhamdulillah kerana saya dapat menunaikan solat sunat tahiyatul masjid disini.
Khan Khalili terletak berdekatan Masjid Husain & Al-Azhar. Nama Khan Khalili berasal dari nama Khan yang bererti tempat penginapan para pedagang. Penginapan-penginapan tersebut dimiliki oleh seorang pedagang muda bernama Khalili. Daerah ini sangat luas dengan dipenuhi gedung-gedung tua, serta toko-toko kecil. Di sepanjang lorong-lorongnya dipenuhi para pedagang barang antik dan souvenir khas Mesir, seperti kraftangan dari kulit, tembaga, ukiran-ukiran serta perhiasan seperti batu permata, batu cincin, emas dan perak.

Masjid Al Husein termasuk salah satu masjid yang terluas di Cairo. Masjid ini pernah bahkan sampai sekarang dijadikan masjid Negara. Di dalam masjid ini terdapat makam Sayyidina Husein bin Ali bin Abi Thalib, cucunda Nabi Muhammad s.a.w. dari Fatimah az-Zahra. Kami berhenti di masjid ini untuk menunaikan solat jumaat. Payung2 yang terdapat ini tak ubah seperti Masjid Nabawi di Madinah (meskipun saya belum pernah sampai tapi pernah melihatnya di dalam gambar).

Selesai solat jumaat kami berkunjung ke sebuah restoran yang terletak agak jauh dari kawasan masjid tadi. Jadi dalam keadan perut yang berkeroncong kelaparan terpaksa pula menahan hingga sampai ke destinasi yang ingin ditujui, akhirnya sampai juga ke sebuah restoran cina yang menyediakan hidangan yang agak menyelerakan daripada biasa, hari2 makan makanan arab pun boleh loya tekak saya.

Selesai makan tengahari kami berkunjung pula ke Asfour Crystal yang terletak di Shubra, utara Kaherah dan menjual pelbagai jenis barangan yang diperbuat daripada kristal termasuklah chandeliar, berbagai bentuk lampu, barang perhiasan rumah, barang kemas dsb. Sayang sekali rantai yang saya inginkan tiada stock pula, akhirnya pulang ke hotel dengan tangan kosong :-(

Memandangkan ini malam terakhir saya berada di Cairo jadi saya menggunakan peluang ni bersama mak bonda membeli souvenirs sebelum berangkat ke Jeddah esok hari. Yang menarik perhatian saya tentulah abaya/jubah pelbagai warna yang dijual berdekatan dengan hotel penginapan saya, dapat jugalah memborong serba sedikit disini. Meskipun tiada perancangan untuk membeli jubah disini tapi nak buat macamana bila hati dah terpaut....lagipun entah bila dapat ke Cairo lagi...hmmmmm

Sebaik selesai sarapan pagi kami meneruskan perjalanan ke airport tapi sempat juga singgah di tugu peringatan penembakan Anuar Sadat (mantan Presiden Mesir).

Sewaktu tiba di airport dugaan lain pula yang datang! Kali ni bukan salah kami berdua tapi masalah pada agen yang tidak menukarkan muhram kami sedangkan telah dimaklum terlebih awal bahawa muhram yang sepatutnya turut serta tidak dapat mengikuti perjalanan ini dek kerana kesihatan yang tak mengizinkan. Sudahnya terpaksa bertegang urat dengan petugas disitu apabila dia dengan biadapnya meminta saya pulang ke KL segera! Yang hairannya sebelum tu tiada apa2 masalah pun!
Lagipun kenapa dipersoalkan isu muhram kami di Cairo sedangkan jika benar sekalipun kami berdua tidak dapat menunaikan umrah tentu sekali di Jeddah sanalah yang sepatutnya tidak membenarkan kami masuk! Dalam keadaan yang tegang & kepala yang semakin kusut mak bonda mengajak saya menunaikan solat sambil berdoa supaya perjalanan kami berdua dipermudahkan oleh-Nya. Sebaik selesai mengambil wuduk ada ahli rombongan yang memaklumkan bahawa kami akhirnya dapat juga masuk ke Jeddah. Saya memanjat syukur ke hadrat ilahi barangkali inilah dugaan pertama buat saya sebelum tiba di sana nanti....
Nota : perjalanan umrah akan menyusul nanti...........